City Tour Medan en op weg naar Bohorok. - Reisverslag uit Bohorok, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu City Tour Medan en op weg naar Bohorok. - Reisverslag uit Bohorok, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

City Tour Medan en op weg naar Bohorok.

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

26 Juli 2016 | Indonesië, Bohorok

Van de grootse plannen die we hadden in het superluxe hotel is gisterenavond noch vanochtend veel terecht gekomen: er is niet van de fitness ruimte gebruik gemaakt, niet gezwommen en niemand heeft een massage op de kamer besteld. We waren te moe en het gros heeft na een douche of een bad gekozen voor het uitnodigende bed. We hebben allemaal heerlijk geslapen!!

De eerste dag van onze rondreis wordt ons (gelukkig) nog wat rust gegund. Na het ontbijt van half acht, vertrekken we om negen uur voor een city tour met gids. De eerste stop is bij een Boeddhistische tempel, Vihara Gunung Timur, waar we uitgebreid worden ingelicht over de betekenis van de gebruikte kleuren en de rituelen rond een begrafenis. Velen laten ruim voor hun dood al een huis bouwen zoals ze dat in hun dromen hebben gezien en dat samen met een box met persoonlijke eigendommen en soms ook geld wordt verbrand. Het stoffelijk overschot wordt daarna begraven en niet zoals bij Hindoes mee verbrand.

Vervolgens rijden we naar het paleis van de sultan, het Istana Maimoon paleis. Hier treffen we behalve veel oude foto’s met diverse Nederlanders er op, ook heeeeeeeel veel toeristen die met ons op de foto willen. Onze gids wordt er zelfs verlegen van …. Hij kan zijn verhaal nu niet aan ons kwijt!
De huidige sultan is pas een jaar of 18 oud en vervult nog slechts een ceremoniële traditionele rol. Zijn familie woont direct naast het paleis.

Op weg naar eerst de Masjid (moskee) Raya Al-Mansoon en daarna het oude postkantoor (Kantor Pos), het Hotel De Boer en de oude gebouwen van de Bank (of Indonesia), allemaal uit de tijd dat de Hollanders hier nog de scepter zwaaiden, horen we wat meer over de geschiedenis van Sumatra. Te veel om allemaal te onthouden, maar wel dat er meer dan 200 verschillende volken/stammen wonen met ieder hun eigen tradities. De bekendste daarvan zijn de vijf Batak-stammen. Gelukkig hebben we het naslag boekje van Tari Travel en de foto’s nog!

Na nog wat gedronken te hebben in het Tip-Top restaurant, ook al meer dan een eeuw oud, gezien de vele oude foto’s (met Nederlandse notabelen) vertrekken we op weg naar Bahorok. Onderweg komen we langs diverse dorpjes en oliepalmplantages, waarna we even na vier uur arriveren bij het Rindu Alam hotel. De kids hebben het warm dus nemen een verfrissend bad in de rivier die langs het hotel loopt. De eerste muggenbeten zijn ook geïncasseerd, dus de DEET moet zijn werk gaan doen.

Voor morgen spreken we af dat we om 06.30uur ontbijten en een half uur later op pad gaan de jungle in van National Park Gunung Leuser bij Bukit Lawang. Het voeren van de Orang Utans is sinds enige tijd verboden, maar ons wordt verzekerd dat we ze gaan zien. We kijken er naar uit.

• 26 Juli 2016 - 14:57

Judith:

Geniet van de Orang Utans: wij vonden ze geweldig aandoenlijk!

• 26 Juli 2016 - 19:30

Thom En Cécile :

Fantastisch. Die hoofddoekjes zijn blijvertje!

• 27 Juli 2016 - 07:48

Frank En Cindy:

Leuk om te lezen, helaas niet constant goed internet, maar als het lukt lezen we mee. Veel plezier, mooie reis.

• 27 Juli 2016 - 23:31

Olaf En Tooske:

Mooie start van jullie reis. Elke dag 6.30 ontbijt???

• 29 Juli 2016 - 15:51

Miranda En Michel:

Leuk weer hoor om jullie te volgen...greetzz
    m en m