Singaraja City Tour - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Singaraja City Tour - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Singaraja City Tour

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

16 Augustus 2016 | Indonesië, Kalibukbuk

Voor vandaag hebben we een city tour naar / door Singaraja geboekt. Als je dan hier bent, moet je natuurlijk ook iets van de (verdere) omgeving gaan bekijken, zeker als het de voormalige hoofdstad van Bali betreft.

Singaraja betekent “Leeuwenkoning” en is volgens officiële bronnen opgericht op 30 maart 1604. Er zijn archeologische vondsten gedaan die dateren uit de 9e eeuw.
Singaraja is tot op de dag van vandaag de hoofdstad van Buleleng Regency en heeft vanwege haar open karakter (zowel naar land als naar zee) door de eeuwen heen onder invloed gestaan van de (maritieme) handelswereld. Buleleng is een graansoort die in deze streek wordt verbouwd.

In 1814 vestigde een Britse militaire expeditie zich hier onder leiding van gouverneur-generaal Raffles (is dat dezelfde als die van Singapore, bekend van het hotel waar je de veel te dure Singapore Sling kan krijgen?). Later kwamen de Nederlanders die hier behoorlijk hebben huis gehouden. Vanaf 1882 is Singaraja de door de Nederlanders verklaarde hoofdstad, belangrijkste havenplaats en zetel van de koloniale Indonesische regering. Tot 1953 nadat in 1949 Indonesië onafhankelijk was geworden.

Overigens is het bijzonder dat de overdracht van de soevereiniteit van Nederland aan de Republiek Indonesië plaats vond op 27 december 1949 nadat de onderhandelingen daarover in augustus van dat jaar waren begonnen. Morgen echter, 17 augustus, viert Indonesië haar Onafhankelijkheidsdag.

We bezoeken het Buleleng Museum, een verzameling foto’s, schilderijen, gebruiksvoorwerpen en andere prullaria bijeengebracht in vier kamers. Leuk om te zien is dat bij veel foto’s Nederlandstalige onderschriften staan en we nog een Philips radio aantreffen “van voor de oorlog”.

Daarna wandelen en winkelen we rond in Hardys. Een warenhuis. Zeg maar de Bijenkorf van Singaraja. Zeker als je naar de prijzen kijkt. Een jurkje voor 7 euro, een T-shirt voor 1,40 euro. Ben je op de markt hier beduidend minder voor kwijt!

De volgende stop maken we bij een Pasar, een lokale traditionele markt. En rijden we door naar de haven waar we ook de Chinese Tempel bezoeken. Wij hebben in de loop der jaren een traditie opgebouwd. Waar we ook zijn proberen we een kaarsje op te steken. Voor gezin, familie en vrienden. Deze keer doen we dat in de Chinese Tempel.

Door de stad rijdend en bij de haven zie je, als je heel goed kijkt, nog her en der wat Nederlandse invloeden. Waarvan wij denken dat het de hoofdstraat is, rijzen links en rechts de oude koloniale gevels op. Aan de haven zien we koloniale pakhuizen staan, nu in gebruik als markt of om diverse warungs te huisvesten.
Het meest opvallende Nederlandse restje “cultuur” is echter de Koningin Emma-brug. Wie kent de karakteristieke bouw niet??

Na de lunch keren we terug naar onze villa, duiken in het zwembad en maken ons gereed voor een borrel en het avondeten.
Na het avondeten bestoken we Garuda Indonesia via Facebook met ontevreden reacties en waardeloze recensies. Niet raden waarom....