Kanchanaburi en omgeving - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Kanchanaburi en omgeving - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi en omgeving

Door: dvdsnaarthailand

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

10 Juli 2011 | Thailand, Kanchanaburi

10 juli 2011.

Kanchanuburi en omgeving.
Vandaag was het dan zover: vroeg opstaan, op tijd ontbijten en daarna in de om 08.00 uur gereedstaande mini-van stappen om onze dag “Kanchanaburi en omgeving” te gaan beleven.
We zijn met een groep van 10 man, met een stel uit Ierland en twee jongens uit Duitsland en beginnen met ongeveer anderhalf uur rijden naar de Erawan-watervallen. Onze chauffeur rijdt goed maar zeer pro-actief zodat binnen een mum van tijd zowel Ingrid als Ingeborg wagenziek worden en ik de chauffeur moet vragen wat rustiger te rijden. Het is niet ongevaarlijk wat hij doet, maar door het slingeren en de hobbels in de weg toch niet zo aangenaam.

Aangekomen bij de Erawan-watervallen krijgen we instructies: we hebben iets meer dan 3 uur de tijd, om 12.20uur moeten we weer terug zijn voor de lunch en de gids neemt ons mee tot de 2e waterval. We mogen helemaal naar de 7e, maar hou er dan rekening mee dat dat bijna 1,5 kilometer omhoog klauteren is. De 3e en de 4e waterval zijn in deze tijd van het jaar het mooiste, daar kun je zwemmen, van de rotsen naar beneden glijden en door ijverige vissen aan je voeten laten knabbelen. Dr. Fish van Sauna de Zwaluwhoeve maar dan puur natuur en helemaal gratis.

Na verloop van tijd bereiken we inderdaad de 4e waterval waar Mathijs, Christiaan, Annelotte en Jan zich aan een glij en een duik wagen. Mathijs komt ongelukkig in het water terecht en heeft last van zijn ribben waar hij de rest van de dag niet meer van af komt.
Een klein uurtje spetteren en knabbelen later, besluiten we om de klim naar boven te wagen. Bij de 5e waterval haken Ingeborg, Mathijs en Ingrid af, maar de “die-hards” gaan door. Tot bovenaan toe, onderweg genietend van de natuur, het uitzicht, de watervallen en een aap die ons vanaf de 5e waterval tot boven aan toe begeleidt, of achtervolgt, hoe je het maar noemen wil.

Nadat we even hebben uitgehijgd, aanvaarden we de terugtocht, die met name voor de kuiten en de bovenbeenspieren aanzienlijk zwaarder is dan de klim naar boven. Exact om 12.20uur arriveren we gezamenlijk bij het restaurantje waar we een Thaise maaltijd krijgen voorgeschoteld, wat te drinken nemen en fruit toe.

Daarna is het op naar het bamboe-raften en olifantje rijden. De reis neemt een uur in beslag maar daarna is het dan ook loon naar wachten! Met een longtailboat worden we een kilometer of 3 de rivier stroomopwaarts gebracht, dan is het overstappen op de vlotten en gaan we met de stroom mee terug naar het basiskamp. De jongens en Annelotte wagen een duik vanaf het vlot de rivier in en moeten nog aardig bijzwemmen om in de buurt van het vlot te blijven en er weer op te klimmen.
Een leuk vaartochtje waarna het olifantenrijden wacht. Mathijs met de twee meisjes op een olifant, Christiaan en Ingrid op een, en een voor Jan alleen (het was een kleintje van 10 jaar oud, dus dat had niets met mijn gewicht te maken!!). Helaas gaan we niet tegelijkertijd zodat we elkaar niet zien en foto’s van elkaar kunnen maken, maar gelukkig hebben we de foto’s nog van het olifantenressort en de Duitse jongens sturen ons de foto’s nog op die ze van ons gemaakt hebben.

Daarna is het weer instappen en op weg naar de volgende bezienswaardigheid. Na iets meer dan een half uur rijden arriveren we bij de Krasae-grot aan de “Death Railway”, de Birma-spoorlijn dus. Deze grot werd in de Tweede Wereldoorlog gebruikt als een soort veldhospitaal voor gewonde of zieke Prisoners-of-War, de krijgsgevangenen. Uit eerbetoon hebben de Thai er na de oorlog een groot Boeddhabeeld in geplaatst. Om 16.00uur komt de trein die ons meeneemt over dit stuk van de spoorlijn. Prachtig gezicht om over de River Kwai te kijken vanaf grote hoogte. Ik heb het gefilmd maar kan de film niet bij onze reisverslagen plaatsen, dus dat komt later wel.

Vier stationnetjes verder moeten we weer uitstappen en worden met de pick-up verder gebracht naar Kanchanaburi. Helaas dus niet met de trein over de brug, die reis zou overigens ruim 2 uur hebben gekost. Vlakbij de brug worden we wel afgezet en krijgen twintig minuten de tijd om de brug te bekijken of dingen te doen waar we zelf zin in hebben. Iedereen blijft in de buurt, Ingrid gaat nog een paar foto’s maken.
En dan zit de dag er op. We worden om exact 17.30uur bij ons guesthouse afgezet en gaan moe maar voldaan douchen. Een lekkere Thaise maaltijd sluit deze dag af, waarna we nog kort “familieberaad” houden: wat doen we vanavond nog, hoe laat staan we morgen op, wat gaan we vervolgens doen, en wat moet ik nog voor “lekkers voor het slapengaan” halen bij de 7-Eleven. De beide meiden mogen daarna nog even internetten, hotmail werkt helaas niet, en samen met Ingrid werk ik nog even aan dit reisverslag en de er bij te plaatsen foto’s.

See you.
Hartelijke groet!!

• 10 Juli 2011 - 15:53

Opa Thom&Oma Cecile:

Beste Jan, Ingrid en vier medereizigers die later blijken jullie kinderen te zijn. Enige jaloersheid kan ik niet onderdrukken als ik lees en zie wat jullie meemaken. FANTASTISCH.
    Wat een mooie reis! Gelukkig is onze reis door LOT ook mooi en genieten we van vin, femme et chants (de franse variant van het duitse....) en zwetende/stinkende rocamadour-kaas, die je met een beetje honing moet/kan eten.
    Volhouden en we zien elkaar!

• 11 Juli 2011 - 09:20

Miranda:

Hello family DWDS,

GEWELDIG jullie foto's en verslagen. Je krijgt de neiging om te boeken en in jullie"voetsporen" te treden. Indrukwekkend denk ik de memorial plaatsen? Michel was er in de V.S. ook van onder de indruk.

Kijk uit naar de volgende verslagen.

groetjes, Miranda