Ayutthaya special day - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Ayutthaya special day - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Ayutthaya special day

Door: dvdsnaarthailand

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

16 Juli 2011 | Thailand, Ayutthaya

16 juli 2011.

We hebben hier in Ayutthaya een prima guesthouse gevonden, P.U. Inn, dat gerund wordt door een alleraardigste dame van ongeveer 45 jaar, spreekt goed Engels, en is zeer enthousiast om ons de weg te wijzen, of op weg te helpen.
Zo bood ze ons vanochtend aan om met haar eigen auto, met als chauffeur haar schoondochter (net 8 dagen geleden bevallen), en als “gids” haar eigen dochter, een excursie te gaan maken naar plaatsen die in deze stad meestal worden overgeslagen door de toeristen. We zijn zodoende naar het 3 eeuwen oude paleis van de koning geweest (Bang-Pa-In), een zeer oude Wat met heel veel kleine boeddha’s omkleed met geel en oranje kleden (Wat Yaichaimongkol) en een kleine liggende Boeddha (“maar” een meter of 12) met meters oranje stof omkleed, na de dag te zijn begonnen op de floating market en olifantenkraal.

Helaas dachten erg veel Thai er net zo over om de dag door te brengen, mede omdat maandag een nationale feestdag is en dinsdag alle ambtenaren vrij zijn en iedereen dus een heel lang weekend vrij is. De wegen zaten overvol, veel files, dus het rijden schoot niet op. Als pleister op de wonde neemt ze ons morgen gratis mee naar de Wat van gisteren waar we met de boottocht langskwamen en eigenlijk een beetje te kort tijd hadden om te fotograferen.

We begonnen gisterenavond echter met het betrekken van drie prima kamers, huiselijk en “cosy” ingericht waar we ons meteen op ons gemak voelden. De kamers zijn niet groot, net zo min als de bedden, maar het warme gevoel van welkom zijn vergoedt veel.
Vanochtend een uitstekend en royaal ontbijt gehad. We zijn er wat meer voor kwijt dan de afgelopen dagen, maar het is ook ruim meer, met verse fruitschalen en al. Dat er al iedere dag een bordje op de deur hangt met “rooms full” zegt genoeg!

Na het ontbijt zijn we in twee “familiekamers” getrokken. De eigenaresse had al wat reserveringen lopen dus we mochten kiezen tussen deze kamers of een ander guesthouse. We hebben besloten te blijven. Jan en Ingrid met de twee meisjes op een kamer, de jongens op de andere kamer. Iedereen tevreden en het is voor maar twee, maximaal drie, nachten, en uitstekend uit te houden.

Alles bij elkaar hebben we weer een prima dag beleefd, veel (nieuwe) dingen gezien, van deze stad en dit land genoten en enorm lopen transpireren dus ook massa’s water gedronken. Het is hier zo’n 35 graden, af en toe met een erg hoge luchtvochtigheid, dus dan wil het wel.
Pillen voor en na ontbijt, lunch en diner houden we goed bij voor Ingeborg, die vandaag geen moment boven de 37.5C is gekomen, dus nu echt helemaal koortsvrij is te noemen.

Plannen voor morgen zijn na het ontbijt naar een “private hospital” voor een check-up van Ingeborg en daarna de belangrijkste “watjes” van het eiland bekijken. Als afsluiter hebben we dan de “foto-wat” van gisterenavond.

De foto’s vertellen de rest van het verhaal, dus veel lees- en kijkplezier.

• 16 Juli 2011 - 18:38

Ellen Ros:

Hallo, was weer leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat. Mooie foto's trouwens (over die ene met jou, Jan, met dat beeld achter je, zeg ik wijselijk niets ....afijn, heb toch geen carriere ... hahahaha, leuke foto voor Tribune...). Succes in het ziekenhuis morgen, Ingeborg! Geniet ze daar allemaal! Ben benieuwd naar het volgende verslag. Trouwens, de luchtvochtigheid is hier ook hoog .... regen, regen, regen! groetjes Marco, Ellen en Lincy