Orchard Road - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Orchard Road - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Orchard Road

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

14 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Tijdens het ontbijt overleggen we wat we gaan doen in de drie dagen Singapore die we voor de boeg hebben. We willen in ieder geval het een en ander van de stad zien, een river cruise maken, een of twee wandelingen uit de Lonely Planet maken door onder andere China Town en de dames willen natuurlijk naar Orchard Road.

We besluiten om van ons hotel naar het alom bekende en statige Raffles hotel te lopen, een stukje van ongeveer anderhalve kilometer. Daar nemen we de tijd om de oude glorie eens goed te bekijken, althans de delen waar we wel mogen komen. Raffles is onder andere vooral bekend van de Singapore Sling, een cocktail. Het is nog te vroeg op de dag om al aan alcohol te denken, bovendien hebben we ons laten vertellen dat een glas 28 Singapore dollar moet kosten, ongeveer 18 euro.

Vanaf het Raffles hotel wandelen we door het oude koloniale deel van de stad. Een wandeling uit de Lonely Planet van 4 kilometer met veel bezienswaardigheden onderweg. We zien het oude stadhuis, politiebureau annex gevangenis en gerechtshof. En op de kade langs de rivier tientallen beelden(groepen). En ook het statige clubhuis van de Singapore Cricket Club. Bij de rivier aangekomen stappen we op een bootje voor de river cruise van driekwartier. Vanaf het water is de schitterende skyline goed te zien. Net als het reuzenrad van 165 meter hoog, waar cabines aanhangen die zo groot zijn als een halve stadsbus en plaats bieden aan 28 personen. We komen langs “de Merlion”, een soort mermaid maar dan met het bovenlijf van een leeuw. En we zien het Marina Bay Sands hotel. Drie enorme torens met bovenop een zwembad, disco en restaurant gebouwd in de vorm een schip.
Hotel en reuzenrad, de Singapore Flyer, willen we morgen bezoeken.

Na de boottocht lopen we terug naar de haven en lunchen onder een brug. We zitten nog niet of een enorme bui regen valt naar beneden, zodat we nog even blijven schuilen.
Zodra de regen wat afneemt nemen we de metro naar Orchard Road. De ergste nachtmerrie die een man kan hebben met drie dames aan zijn zijde: 3 kilometer lang aan weerszijden van de weg alleen maar shopping malls. De een nog mooier dan de ander en waar je ook binnen gaat, opent zich opnieuw een nieuwe wereld. Tientallen winkels van bekende en dure merken, tot kleinere winkeltjes van minder bekende merken en eenvoudige goedkopere namaakartikelen. In deze enorme winkelcentra gaat het vaak vijf verdiepingen omhoog, maar ook nog eens vier of vijf verdiepingen naar beneden.

Singapore is natuurlijk niet zo groot, naar schatting zo groot als de provincie Utrecht, de grond duur en dus moet er met de ruimte worden gewoekerd. De gebouwen zijn tientallen tot zo’n 200 meter hoog, en onder deze bovengrondse stad, bevindt zich ook nog een ondergrondse stad. Ondergrondse verdiepingen die volledig bestaan uit tientallen eettentjes. In een van die tentjes eten we iets warms.

Singapore overweldigt, is groot, is druk, heeft een imposante skyline en valt vooral op door de hoge flats, kantoor- en bankgebouwen. Maar we vinden het geen gezellige stad. Daar komt de stad te zakelijk voor over met een enorme mix van mensen uit diverse landen. Een papierenkaartje koop je bij aanvang van je eerste rit. Er zit tien cent statiegeld op en je kunt een kaartje 6 keer gebruiken. Om iedereen te enthousiasmeren tot recycling krijg je bij de derde rit je je statiegeld terug en bij de zesde rit 10 cent korting.

Singapore is een schone en goed georganiseerde stad. Op het vliegveld ligt vloerbedekking, nergens een papiertje op straat, roken op straat is in principe verboden. Voor een rookplek moet je zoeken als naar een speld in een hooiberg. Niet raar, want je kunt enorme boetes krijgen …..

Singapore is (ook) naar onze Westerse begrippen een dure stad. Hoge accijnzen op sigaretten (13 dollar = 8 euro per pakje), een glas bier in een restaurant kost 10 dollar. Voor de toegangsprijzen voor bezienswaardigheden betaal je een godsvermogen.
Engels schijnt de eerste taal te zijn. Helaas is het niet het Engels wat wij op school hebben geleerd of (te)veel vermengd met Chinees, Indiaas, Indonesisch of Maleisisch.

Moe maar voldaan rollen we op tijd ons bed in. Morgen staat weer een leuke en drukke dag op het programma. Annelotte heeft zich inmiddels ontpopt tot een ware padscoutster, een soort combinatie van padvinder en scout, en laten we met ingang van morgen kaart lezen en de juiste metro’s uitzoeken.

Tot morgen.

• 15 Augustus 2014 - 18:25

Judith:

Singapore is inderdaad hectisch, maar heeft absoluut leuke plekken.
    Chinatown is, hoewel het jaren geleden helemaal gerenoveerd is, lees: opnieuw opgebouwd, leuk om zien. In mijn KLM tijd gingen we vaak eten op Newton Circus: een soort grote Pasar Malam waar je bij de verschillende tentjes de gerechten bestelde waar je zin in had, wees waar je zat, en dan kwamen ze je even later alles brengen. Erg leuk, en je at er voor bijna niks erg lekker! Newton Circus schijn ook een paar jaar geleden op de schop te zijn gegaan ivm slechte hygiëne (nooit ziek van geweest), maar inmiddels is het weer opgebouwd met wat betere tentjes (en betere hygiëne).
    Een keer 's avonds na het eten koffie drinken bij het Raffles is een absolute aanrader: ze maken er echt een feestje van, zeker als je een speciale koffie besteld: heerlijk!!!
    Als je tijd over hebt is een boottochtje naar Lantau Island ook leuk, is niet heel groot, is vooral een klein eilandje met een dikke grote Buddha, maar de tocht heen en terug is wel mooi.
    Veel plezier nog, en tot gauw. xxx Judith