In de wolken - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

In de wolken

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

15 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Direct na het ontbijt pakken we de metro richting de Singapore Flyer, het hoogste reuzenrad ter wereld. Vlak nadat we arriveren en kaartjes hebben gekocht, wordt de flyer echter stilgelegd vanwege de slechte weersomstandigheden. We vertrouwen er op dat de lucht snel zal opklaren en blijven wachten. Na ruim vijf kwartier is het zover, en kunnen we als een van de eersten en met een eigen cabine ter beschikking onze rit gaan maken.

De Singapore Flyer heeft een doorsnede van 150 meter en het hoogste punt is op 165 meter boven zeeniveau. Er zitten 28 cabines aan, 4 meter doorsnede, 7 meter lang, waar 38 mensen in kunnen. Een volledige omwenteling duurt 30 minuten. Diverse cabines zijn ingericht voor speciale activiteiten. Deze cabines zijn tegen (zeer) hoge tarieven te huren voor een dinertje (2 omwentelingen, dus een uur de tijd om te eten voor 189 dollar per persoon), een huwelijksfeest, voor Valentijnsdag, een high tea party of een zakelijke receptie.
Met ons hoofd bijna letterlijk in de wolken genieten we van het schitterende uitzicht over de hele stad.

We eten wat aan de voet van de Flyer en lopen door naar het Marina Bay Sands Hotel, waar we na enig zoeken de ingang vinden waarlangs toeristen (tegen een stevige betaling) met een lift naar de 56ste verdieping worden gebracht.
Tijdens onze zoektocht naar de lift maakt Ingrid ons attent op de aanwezigheid van een BN’er, namelijk Bekende Nederlander Raymond van Barneveld. Brutaal stapt Jan op hem af, vraagt of hij het werkelijk is en of we een groepsfoto met hem kunnen laten maken. Raymond is hier om een lucratief toernooitje af te werken en verblijft hier in het hotel. Waarschijnlijk niet in de goedkoopste kamer, dat is slechts een “deluxe room”, voor 900 dollar per nacht.

Daarna stappen we in de lift naar boven. Voor toeristen is alleen het “voorschip” toegankelijk en kunnen we via een glazen wand (jaloers) kijken naar het zwembad waarin de hotelgasten zich vermaken. Het uitzicht op 200 meter hoogte is fantastisch over de bewolkte stad.

De metro brengt ons verder naar China Town. In de Lonely Planet staat een route van 2,5 kilometer die ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden voert. Dit is een totaal ander deel van de stad. Midden tussen de wolkenkrabbers staat hier nog een laagbouw wijk, vaak nog met authentieke huizen en tempels die begin 19e zijn gebouwd. Ook ontdekken we dat er inmiddels waarschijnlijk meer airco’s wonen dan Chinezen.
We drinken Singapore Kopi (koffie) bij Nanyang Old Coffee en belanden even later midden in een, met veel wierookwolken omgeven, ceremonie in de Sri Mariamman Temple. Vreemd genoeg bevindt deze oudste Hindoeïstische tempel in Singapore (1823) zich middenin Chinatown.

Na opnieuw een ritje met de metro komen we aan bij de kerk van Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Tijdens onze vakanties steken we uit traditie tenminste eenmaal in een kerk een kaarsje op. Voor familie, vrienden en onszelf. Het toeval wil dat net een Heilige Mis is begonnen. We blijven zitten, nieuwsgierig aangestaard door een aantal kerkgangers.

We sluiten de dag af, op een terrasje, met een stevige Italiaanse pizza. Die hebben we wel verdiend na een dag lopen en veel indrukken op doen. Tijdens het eten maken we ons plan voor morgen, onze laatste dag in Singapore en laatste dag van de vakantie.

Tot morgen.

• 15 Augustus 2014 - 21:29

Joris:

Wier is 'Raymond van Barneveld ? een tennisser? Naam klinkt (heel) vaag bekend, tja dat heb je he als je al sinds 2003 weg bent uit Nederland.

• 16 Augustus 2014 - 02:23

Audrey :

Oh wat maken jullie toch een boel mee tijdens zo'n prachtige reis, fantastisch om zo mee te mogen liften ;-)!

• 16 Augustus 2014 - 11:21

Eliette:

Fijne laatste dag! Wat hebben jullie toch een mooie reis gemaakt.
    BN'rs spotten altijd leuk. Al vind ik de foto's van jullie vieren veel leuker :-).
    De selfie van de meiden is ook erg mooi.