Sjaki-Tari-Us - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Sjaki-Tari-Us - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Sjaki-Tari-Us

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

29 Juli 2014 | Indonesië, Ubud

Vaak hoor je dat we maar in een kleine wereld leven. Ver in het buitenland kom je plots een collega of vrienden tegen.
Vandaag hadden wij zo'n bijzondere ervaring. Lopend door Ubud, wisten we ons te herinneren dat in de Lonely Planet (die helaas ook in onze rugzakken zit) vermeld staat dat in Ubud een restaurant is "for mentally disabled people". Het restaurant heet Sjaki's Warung van de Stichting Sjaki-Tari-Us.
Sjaki's Warung is een soort Downies & Brownies zoals we die in Nederland kennen.

We besloten er te gaan lunchen, en toen de bediening merkte dat we uit Nederland kwamen, kwam onmiddellijk een foto te voorschijn van de broer van een van de Nederlandse vrijwilligers en coordinator van de Stichting in Ubud. Het bleek om Tallander Niewold te gaan, afgelopen week omgekomen met vlucht MH17 en soldaat bij de 43e Brigade. Hij was op weg naar Bali om in Ubud zijn broer te helpen met zijn vrijwilligerswerk voor Sjaki-Tari-Us.
Hoewel we Tally helemaal niet kennen, werden we allemaal gegrepen door de liefde waarmee men over hem sprak. "Perfekt, you militar toe!". Een foto van Tally staat op een prominente plaats in het restaurant. Opdat hij niet wordt vergeten!

De rest van de dag hebben we doorgebracht met rondlopen in het centrum van Ubud. Monkey Forest Road natuurlijk en de omgeving van het paleis. Voor de zekerheid hebben we voor iedereen ook maar weer wat kleren gekocht. Ondanks dat we vandaag al onze vuile kleren in de was hebben gedaan, is wat reserve kleding nooit weg.

Bij vrijwel iedere stap die we zetten, lopen we weer tegen een ander mooi gebouwtje aan. Veelal gaat het hierbij om huistempeltjes, het een nog mooier dan het ander. En zoals de meisjes zeggen: Bali is en ruikt echt heel erg anders dan Java!

Ook ons hotel, eigenlijk is het een klein complex met 16 kamers, is gebouwd rondom de huistempel. Dat gedeelte mogen we dus ook niet betreden, want echt alleen toegankelijk voor de familie die er naast woont. Maar we kunnen er wel een paar foto's van maken. Dit moet een rijke familie zijn, want de huistempel is groots en uitgebreid en voorzien van veel ornamenten en bladgoud. De hotel kamers zijn in dezelfde stijl gebouwd. We spreken over "ons huisje", vanwege de prachtig gedecoreerde voordeur en overige versieringen. Wat is het heerlijk om hier een week te kunnen verblijven.

Op het einde van de middag nemen we nog even een verfrissende duik in het zwembad. De zon is al bijna onder, maar het blijft lekker verkoelend. Vanavond gaan we in een restaurantje eten aan Monkey Forest Road. Morgen staat de Eco Cycling Tour op het programma en worden we om 08.00uur opgehaald.

Tot morgen!!

• 29 Juli 2014 - 13:21

Mirjam:

Hoi Ing, Jan en de mooie meiden,
    het ene verhaal is nog leuker, ontroerender en interessanter dan de ander. Ing, ik stel voor hier een boek over te schrijven! Ik wil de vormgeving wel voor mijn rekening nemen, haha. Geniet nog van al het moois en ik blijf jullie volgen. Liefs Mir

• 29 Juli 2014 - 13:59

Quirine:

Wat balen dat jullie baggage nog steeds niet is gearriveerd. Het duurt wel erg lang.
    Gezellig al die reisverslagen. Wel jammer dat er dit keer geen foto's bijzitten. Ik ben zo benieuwd naar jullie hotel. Geniet enorm van Bali.

• 29 Juli 2014 - 17:10

Eliette:

Ik sluit mij volledig aan bij de reacties van de dames, erg leuk /fijn om zo mee te lezen met de belevenissen en uiteraard de foto's te zien.

• 29 Juli 2014 - 17:44

Hans:

Ha Ingrid en Jan,
    ik val er pas net in jullie verhalen, en heb dus nog wat achterstand;). Natuurlijk had ik al gelezen dat er een militair was gesneuveld (want zo kun je het wel noemen) maar ook hier zit een verhaal achter dat je diep raakt!
    Het lijkt trouwens wel een soort openluchtmuseum waar jullie nu zijn.
    grtjs, Hans

• 30 Juli 2014 - 19:42

Angelique:

Super om jullie weer te volgen. Jaloers-makend !! Hugo is gisteravond gestopt met zoeken voor tickets om van de week nog te gaan. Voor de terugvlucht zijn leuke tarieven maar heen lukt niet voor een leuke prijs. Helaas.
    Wat lijkt jullie accomodatie op die van ons in Ubud. Precies dezelfde stijl.Geniet er van ! Ik heb zaterdag heerlijk Balinees gekookt samen met een vrouwtje die voor 3 maanden hier is vanuit het noorden van Bali, daarna met zijn allen lekker gesmuld ! Groetjes Allemaal