Yogjakarta, de "must do's" - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Yogjakarta, de "must do's" - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Yogjakarta, de "must do's"

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

23 Juli 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Omdat de taxichauffeur die ons gisteren naar ons hotel bracht ons had voorgesteld om ons gedurende een hele dag langs DE hoogtepunten van Yogjakarta mee te nemen, zijn we vandaag op bezoek geweest bij het Paleis van de Sultan (Kraton), zijn Waterpaleis, het Prambanan tempelcomplex en last-but-not-leats de Borobudur.

Onze eerste stop was bij het Kraton, waarvan vele attributen meer dan 100 jaar oud zijn (en zo ook onze gids, Judith!), en waar enorm veel overblijfselen van ons Nederlandse koloniale verleden zijn te vinden, tot en met Koninklijke Onderscheidingen voor de 9e Sultan van Koningin Juliana. Leuk om te zien hoe enorm veel vrijwilligers zich inzetten om dit stukje cultureel erfgoed in stand te houden, de geschiedenis ervan te vertellen en als figuranten op te treden tegen een klein fooitje.

Even verderop ligt het Waterpaleis van de Sultan, een bijzondere plek. Al was het maar omdat er aparte baden zijn voor de Sultan, zijn (5) vrouwen en de kinderen. Vanachter een raampje in zijn kamertje kon hij zijn vrouwen zien zwemmen en degene die hem die dag het meest beviel, wierp hij een roos toe van tussen de tralies. Daarna mocht zij hem bezoeken ..... Volgens Ingeborg: the place where the magic happens!

Vervolgens zijn we naar het Prambanan tempelcomplex gereden. Dit is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië en gebouwd ongeveer 850 na Christus. Prambanan betekent "veel priesters", uitgebeeld in het relief van de tempels. De grootste tempel is de Lara Jonggrang.

Inmiddels liep het tegen een uur, en dus hoog tijd om ergens te gaan lunchen. Ook daar wist onze chauffeur (natuurlijk) een goed adresje voor. We hebben heerlijk en gezellig gegeten met uitzicht over de rijstvelden. Op naar de Borobudur! Onderweg echter nog twee fikse, plaatselijke en tijdelijk regenbuien overwonnen, maar bij aankomst en tijdens het bezoek aan de Borobudur bleef het droog.

Borobudur showtime!!! Niet alleen veel toeristen die honderden foto's van deze tempel maken, maar ook van onze dochters. Met een beetje goede wil en zakelijk inzicht hadden we de toegangsprijs makkelijk terug kunnen verdienen. Iedere Aziaat wilde wel met die twee op de foto!!
Borobudur is een prachtige Boeddhistische tempel ("op de berg"), is gebouwd tussen 750 en 850 na Christus, en gelegen in een schitterend landschap van bergen en beboste hellingen. De tempel heeft negen verdiepingen en is gebouwd als een "stoepa" (ronde, kelkvormige, structuur op een vierkante verhoging) van 123 bij 123 meter. Op de bovenste etage zie je 72 kleine stoepa's staan rondom de grote centrale stoepa. Deze laatste staat symbool voor "het Nirwana". Een van de andere stoepa's op een lagere etage is de zogenaamde "geluks stoepa" of "wens stoepa". Dit is niet een boeddhistisch idee, maar een plaatselijk bijgeloof: als je je hand in deze stoepa steekt en het boeddha beeld erin aan raakt, brengt dit geluk voor de rest van je leven.....

Voor ons is op dit moment het terugkrijgen van onze bagage voldoende..... want daar is nog geen teken van leven van ontvangen, zelfs niet van de krentenbollen in de rugzak van Jan, en ook het internationale tracing systeem heeft onze rugzakken nog niet ontdekt.

We sluiten de dag dus af met dit verslag en een lijstje maken van benodigdheden voor de korte en middellange termijn. Morgen is het boodschappen dag.

Tot morgen

• 24 Juli 2014 - 10:00

Quirine:

En Jan, kon je de boeddha aanraken in de Stoepa? Mij is het toentertijd niet gelukt, dus geen geluk voor de rest van mijn leven. Ik ga er gelukkig niet onder gebukt. Het waterpaleis heb ik niet gezien. Ze hebben daar wel een poolboy nodig haha. Geniet van jullie reis.

• 24 Juli 2014 - 10:53

Judith:

Mooie dag, zo te horen. W.b die foto momenten: wij hebben dezelfde ervaring hier in Vietnam. Iedereen wil met de jongens op de foto, het aantal complimenten om hun uiterlijk zeer goed voor hun ego's, en het aantal
    ( uit)huwelijksverzoeken inmiddels al niet meer op één hand te tellen! Je lacht je suf. .. Goed vast houden dus, die meiden!