Van Yogja naar Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Van Yogja naar Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Van Yogja naar Surabaya

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

26 Juli 2014 | Indonesië, Soerabaja

Onze laatste dag in Yogjakarta hebben we besteed aan uitslapen, rustig ontbijten en een beetje shoppen. We wilden in ieder geval op tijd naar bed omdat op zaterdagochtend 26 juli om 0615uur de taxi klaar staat om ons naar het station te brengen.

Zoals alles wat we tot nu toe hebben gezien en meegemaakt in Indonesië, is het korte ritje naar het station, het verkeer op dit tijdstip van de dag, de aankomst bij het station, de stationshal, kortom alles een grote massa van krioelende auto's, scooter'tjes en mensen. Wij zouden dat chaos noemen. En toch lijkt iedereen hier goed mee uit de voeten te kunnen. Het verkeer vindt zijn weg, de mensen hun bestemming.

We hebben, op advies, Exekutiv Class geboekt voor een treinreis van 5 uur. Gelukkig maar. De trein is vol, en de stoelen zitten prima voor zo'n lange reis. Tijdens de reis komt het treinpersoneel langs met koffie, nasi maaltijden en frisdrank. Onze wagon heeft een eigen hostess. Tijdens de reis komt ze een paar keer langs. Een keer maakt ze ons voorzichtig wakker, om ons te wijzen op de treinconducteur die achter haar loopt (bij aankomst op het station waren onze kaartjes en paspoorten al gecontroleerd ....), die weer gevolgd wordt door drie politie agenten of spoorweg beambten met een enorme wapenstok. Wee degene die illegaal probeert mee te reizen!

In Surabaya staan ons minstens 20 taxi chauffeurs op te wachten die schreeuwend naar alle passagiers hun diensten aanbieden. We hebben besloten om die 500 meter naar ons hotel te lopen. Zolang je "mee beweegt" met het verkeer is dat prima te doen.

En na de bagage op de kamers te hebben gezet, vertrekken we naar het House of Sampoerna. Surabaya staat bol van de Nederlandse invloeden uit de koloniale tijd. Veel (overheids)gebouwen die nog steeds dienst doen, al dan niet in meer of mindere vervallen staat. Dit House of Sampoerna was eens een weeshuis, later omgebouwd tot sigarettenfabriek (Dji Sam Soe Kretek sigaret). Tegenwoordig is er ook een museum en een kunstgalerie bij gebouwd, en voor ons interessant, een uitstekend restaurant.

Hiervandaan vertrekt ook de Heritage Track. Met een soort hop-on-hop-off busje brengt men je langs een groot aantal bezienswaardigheden in (oud) Surabaya: City Hall, oudste straatje van Surabaya, enkele kerken en gebouwen uit de Nederlandse tijd.

Terug in het hotel gaat Jan snel een paar miljoen roepia's pinnen om de Bromo (Midnight) Tour te boeken. Een van de redenen waarom we hier zijn neergestreken. Vannacht om 00.00uur vertrekken om de zonsopgang bij de Bromo mee te maken. Morgen om 12.00uur zijn we weer terug.
Dan meer over onze Bromo tour.

Tot morgen!

• 26 Juli 2014 - 22:25

Pauline:

Geweldig! Jullie zullen net als ik indertijd echt genieten van bromo trip! ( sweet memories) Mooie ervaring :-) xxx

• 27 Juli 2014 - 10:15

Eliette:

Erg leuk om al jullie verhalen en belevenissen te lezen! Ben er zelf nog nooit geweest, dus van mij geen tips :-).
    Hebben jullie ondertussen al een compleet nieuwe garderobe bij elkaar geshopt?
    Veel plezier!

• 27 Juli 2014 - 11:09

Olaf:

Jan, ben je dat die aan het oefenen is achter dat muziekinstrument??
    Mooie foto en ben weer blij dat jullie lekker nieuwe spulletjes hebben