Bromo Midnight Tour - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Bromo Midnight Tour - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Bromo Midnight Tour

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

27 Juli 2014 | Indonesië, Bromo

Na gisterenavond in een ontzettend ongezellig chinees-thais-indisch restaurant enorm lekker te hebben gegeten zijn we vroeg gaan slapen. De wekker staat op 23.30uur, want om precies middernacht worden we opgehaald voor onze Bromo Midnight Tour.

Halfdronken van de slaap kruipen we in de auto die ons in ruim tweeëneenhalf uur tijd naar de "jeep area" brengt. Vreemde gewaarwording om op dit tijdstip van de nacht nog zoveel verkeer op de weg te zien. Onze chauffeur legt ons uit dat het (ook) met de Ramadhan te maken heeft. De bevolking eet en feest tot diep in de nacht, op de wegen door de kleine plaatsjes die we passeren moeten we regelmatig muziek makende kinderen ontwijken en zelfs straatvoetballertjes.
Om 03.00uur stappen we over in een jeep die ons naar het uitzichtpunt op Mount Pananjakan brengt, waar we nog anderhalf uur moeten wachten op de zonsopkomst. Aanvankelijk hebben we het idee dat er niet zoveel toeristen zijn gekomen vandaag, maar al snel stromen de kijkers toe en uiteindelijk staan we met tussen de 1000 en 1200 mensen naar een schitterend schouwspel te kijken. We zijn door en door koud, maar wat is dit de moeite waard!!!

Tegen 6 uur 's ochtends zijn we weer terug bij de jeep die ons verder brengt naar de "Ocean of Sand". Daar staan al paarden gereed die ons stapvoets naar de voet van Mount Bromo brengen.

Het is misschien 1 kilometer die we te paard afleggen en met iedere stap die we dichterbij de vulkaan komen raken onze luchtwegen meer en meer geirriteerd door de zwaveldampen. We hebben er geen spijt van dat we 100.000 Rpa per paard moeten betalen, wat een klim onder deze condities. Het laatste stukje echter, zo'n 250 traptreden omhoog, moeten we zelf doen .... met (zak)doeken voor neus en mond tegen de prikkelende dampen.

Na een minuut of 20 van het prachtige uitzicht te hebben genoten, dalen we weer af en laten ons terugrijden naar de jeep. Een korte pits stop vervolgens, en we zijn al weer (bijna) aan het einde van onze tour. Onderweg maken we nog her en der wat foto's op door onze chauffeur uitgezochte "photo stops".
Het is nog bijna 1 uur rijden voor we weer terug zijn bij onze taxi, waarna we de route met veel scherpe haarspeldbochten terug naar ons hotel nemen. Onderweg stoppen we kort voor een snel ontbijtje en tegen 11 uur arriveren we bij ons hotel. Na een lekkere warme douche, het lijkt wel alsof de zwavel(damp) tot diep in onze poriën zit, kruipen we voor een paar uurtjes in bed. Een fantastische dag ligt alweer achter ons.

Vanavond gaan we weer eten bij de "chinees". Het was er heerlijk en typische Hollanders die we zijn: als je meer dan 100.000 Rpa aan eten besteed krijg je 50% korting.
Morgen gaan we met de trein van Surabaya naar Banyuwangi, 7 uur rijden door een (volgens onze speciale adviseur) schitterend landschap. We zijn benieuwd!!!

Tot morgen

• 28 Juli 2014 - 01:48

Judith:

Wat is het daar betoverend mooi hè! Schitterende foto's!

• 28 Juli 2014 - 13:48

Miranda:

Wat een geweldige foto's en ervaring, lijkt mij super om meegemaakt te hebben... komt op m,n to do lijstje.

Bagage maakt eigen tour lijkt het wel..

have more fun,
    Miranda

• 28 Juli 2014 - 14:09

Quirine:

Wat een geweldige foto's. De Bromo is echt een belevenis. Gelukkig was de rotte eierenlucht bij ons niet zo erg. Wij zijn niet naar de Pananjakan geweest, maar gingen met de paardjes meteen naar de Bromo. Ik vond het daarboven best wel eng, want het was heel smal. Gelukkig niet zo koud als bij jullie.

• 28 Juli 2014 - 22:02

Annemijn:

Prachtige foto's idd!

• 29 Juli 2014 - 23:23

Pauline:

Heerlijk...Wat n feest van herkenning !19 jaar geleden zelfde tour gedaan, was t ook zo koud (was in oktober ).. Brrrrrr! Wel grappig , toen wat de trap nog" in t uitgegraven " vulkaanzand met wat houten paaltjes en wat touwen. Nu n mooie trap ! De paardjes waren er toen ook maar ivm low budget, ben ik toen gaan lopen...