Sjaki-Tari-Us revisited - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu Sjaki-Tari-Us revisited - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jan en Ingrid Schueren - WaarBenJij.nu

Sjaki-Tari-Us revisited

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ingrid

02 Augustus 2014 | Indonesië, Ubud

Vandaag zijn we weer terug gegaan naar Sjaki-Tari-Us. Omdat zij ook workshops aanbieden om de Stichting financieel te ondersteunen, hebben we gevraagd of de meisjes daar aan kunnen mee doen. Bij aankomst blijkt dat de school vandaag eigenlijk dicht is, maar dat speciaal voor ons een aantal tieners is opgeroepen om samen met Annelotte en Ingeborg te gaan schilderen, een spel te spelen en te dansen.

Fantastisch dat deze "tieners", de leeftijd varieert van 25 tot 35 jaar, dat over hebben op hun vrije zaterdag. Ook een van de Nederlandse vrijwilligsters, Anais, is er speciaal voor teruggekomen.
Met haar spreken we uitgebreid over haar beweegredenen, de andere - veelal Nederlandse - vrijwilligers, de opvang voor de tieners, de activiteiten enzovoorts, enzovoorts.

Nadat iedere tiener zich heeft voorgesteld gaan ze aan de slag met schilderen. Later wordt een basketbal spel gespeeld en gedanst onder leiding van Okki, een van de tieners.

Jan en Ingrid bekijken intussen allerlei winkeltjes in een paar van de vele straatjes in Ubud. Op jacht naar souvenirs. Die jacht zetten we na de lunch, die we samen met de tieners in het restaurant van Sjaki-Tari-Us gebruiken, voort.

Ingeborg schaft zich een Ikat aan, een enorme doek van ongeveer 2 x 2 meter, die je als beddensprei kunt gebruiken of strandkleed, of om gewoon lekker warm om je heen te slaan. Ook zoeken we naar een beeldje van Ganesha.

Op Wikipedia staan diverse artikelen over Shiva en Ganesha. Een van de artikelen vermeld dat Shiva en Ganesha, samen met Brahma, Vishnu en Durga, tot de vijf hoofdgoden in het Hindoeïsme behoren. Een ander artikel zegt dat Ganesha de zoon van Shiva en Parvati is. Ook over de krachten en bijzondere gaven van Ganesha lezen we diverse verhalen.
Het verhaal dat Ketut ons verteld, spreekt ons het meeste aan. Vooral ook omdat we bij ieder huis, direct bij de ingang, een Ganesha beeld zien staan. Deze uitleg zegt dat Ganesha de behoeder is van je huis en je familie. Mooie symbolische betekenis en we besluiten dus om een klein houten exemplaar te kopen.

Toegift voor vandaag: nog enkele foto's van ons hotel, of zo je wilt complex van huisjes dat Ketut's Place heet. En voor de scherpe lezers: dit is niet de Ketut van Eat, Pray, Love en Julia Roberts. Iedere vierde zoon op Bali krijgt de naam Ketut.
In feite heeft men hier maar 4 namen voor zoons. De eerste is Gde of Koming. Na vier zoons, begint men gewoon weer opnieuw als er een vijfde zoon wordt geboren. In de volksmond heet hij dan "Koming Accident".

Tot morgen, onze laatste dag op Bali voor we doortrekken naar Gili Trawangan.

• 03 Augustus 2014 - 20:13

Thom:

Never a dull moment! Leuke info over de namen van kinderen. Ben ik even blij dat ik zoon nr 4 ben!
    Hou vol!

• 03 Augustus 2014 - 20:27

Audrey :

Wat een heerlijke en bijzondere reis, en fijn om het met jullie mee te lezen/leven ;-)!

• 04 Augustus 2014 - 10:53

Quirine:

Je zal toch maar accident achter je naam krijgen. Arm kind. Die heeft vanaf zijn geboorte al een trauma om als ongelukje door het leven te gaan.